DR_Sporten
Samlet set

Herrehåndbold VM

Løbetid

26.12.18 – 23.01.19

Målgruppe

Alle 40-60 årige, men specielt kvinder 40+ og familier tiltrækkes af herrehåndbold. De drages af fællesskabsfølelsen, stemningen under kampene og oplevelsen af, at det er en sportsgren, som vi kan være stolte af i Danmark. Håndbold er derudover “jydernes” sportsgren.

Team

Brandansvarlige: Camilla Vestergård og Astrid Bernitt Wolf
So me ansvarlig: Marie Evers
So me assistent og so me instruktør: Mark Pallisgaard
Radioproducer: Peter Henningsen
Bannerdesigner: Rolf Gammelgaard
Bidragsyder under konceptudvikling: Emil Germod
TV producer: Thomas Bøgelund
Produktionsleder TV: Sara Grandjean
Foto og klip so me: Simon Roldsgård
Produktionsleder på so me sketch: Kasper Graversen
Kunder: Jes Høien og Morten Hauge Clausen fra Sporten
Kreativ leder: Sophie Alexandrine Lindegaard

Håndbold-VM for herrer skulle afholdes på hjemmebane i Herning, og Danmark stod over for muligheden for omsider at blive verdensmestre.

Kampagnekoncept

Vi ville skabe en kampagne, der var anderledes og mere end Mikkel Hansen i hopskud. Vi ville skabe et uventet univers, hvor det handler om drømme, eventyr og superhelte. Kampagnen fik et unikt visuelt udtryk og udviklede sig hele tiden undervejs, fordi vi løbende lavede flere tegninger og tilpassede vores budskab til specifikke kampe og spillerindsatser.

Kampagneflow

Brief og idéudvikling

12.11.18

Gennemsyn

07.12.18

Intern pitch

15.11.18

Optagelse TV

29.11.18

Optagelse so me

17.12.18

Radiospot

For at skabe en rød tråd med tv-spottet fik Peter Henningsen den idé at få drengen fra spottet, Magnus, ind til DR Byen og læse et post-jul-brev til julemanden op. Her revser han julemanden for ikke at have givet ham, hvad han ønskede sig til jul, men love ham tilgivelse imod, at julemanden sørger for, at Danmark vinder VM. En fin måde at lægge sig op ad højtiden, vi lancerede i og omkring, og en smart måde at skabe sammenhæng til tv-traileren.

Banner

Også bannerne skulle have det tegnede univers tilført. Rolf Gammelgaard fik idéen til at få lavet to ekstra illustrationer, som så kunne få tilføjet nedtælling for spændingens skyld.

Lidt tal på deres performance:
VM håndbold 2019 herre – Saudi – 1.545.351 visninger
VM håndbold 2019 herre – Norge – 1.959.697 visninger
VM håndbold 2019 herre – Ungarn – 1.327.749 visninger
VM håndbold 2019 herre – Højdepunkter & overblik – 5.584.557 visninger
VM håndbold 2019 herre – Fallback – 6.508.372 visninger
VM håndbold 2019 herre – Finale countdown – 2.135.636 visninger
VM håndbold 2019 herre – 20.521 klik
VM håndbold 2019 Fokusspot – 19224 klik
I alt 39745 klik

So Me

Ledt an af Håndbold-aficionada Marie Evers fik vi lavet rigtig meget godt indhold, som især var drevet af hurtige reaktioner, posts LIGE efter kampenes slutning og stor kreativitet. Herunder er udvalgte elementer og udvalgte performancetal.

134k visninger - 9.4k interaktioner - 524 likes - 61 delinger - 361 kommentarer
745.4k visninger - 60.1k interaktioner - 15k likes - 1k kommentarer - 2k delinger
121k visninger - 7.2k interaktioner - 3.4k likes - 213 delinger - 272 kommentarer
95.6k visninger - 6.4k interaktioner - 2.6k likes - 122 delinger - 182 kommentarer
124.4k visninger - 8.7k interaktioner - 3.6k likes - 183 delinger - 220 kommentarer

Tv-spot

Play ikon
Video poster

40 sekunder

Tre artikler

To interviews på journalisternes egne initiativer ledte til hele tre omtaler – og Morten Olsen himself svarede også på en story om ham.
Flere DR-værter delte også spottet og i det hele taget var engagementet usædvanligt og overvældende stort.

Eksempel på engagerende CM

Morten Olsen svarer på en story om ham!

Stephanie Surrugue blander sig :-)