DR_1
Samlet set

Bedrag III

Løbetid

Lanceringsperiode: 24.12.2018 – 20.01.2019
Vedligeholdelse: Afsnit 4-10

Målgruppe

Kommunikationsmålgruppe 30-50 årige, men med et ønske om at gå yngre og bredere end DR1s kernemålgruppe. Derfor har en del af kampagnen været målrettet 20-40 årige.

Team

Kreativ leder og trailerproducer: Line Windfeldt
SoMe projektleder: Camilla Billehøj & Christina Bragh Lorenzen
Radioproducer: Emil Germod & Peter Henningsen
Digital bannerproducer: Rolf Gammelgaard
Brandredaktør: Camilla Vestergård Jacobsen
Kunde: DR Drama

Bedrag III er en spin off af de to tidligere sæsoner. Mindre kompleksitet og et mere jordnært plot, samt fokus på de personlige og nære historier om kriminalitet på gadeplan, adskiller denne sæson fra de to tidligere. Et bevidst valg, idet DR generelt ønsker at tiltrække et bredere og mere ungt publikum til DR1s dramaserier.

Kampagnekoncept

For at støtte op om de strategiske målsætninger for serien har vi fokuseret på at fremhæve relaterbare emner, genkendelighed, følelser og personskildringer, som vi kan genkende os selv i. Vores overordnede kampagnekoncept har været det ’positive selvbedrag’, som også karakteriserer hovedpersonerne Anna, Alf og Nicki. Ligesom vi har valgt at benytte os af kampagnegreb, som både eksperimenterer med fortælleformen, og som engagerer specielt den yngre målgruppe gennem aktuelle, humoristiske og hverdagsgenkendelige situationer. Indsigten vi har arbejdet ud fra er: Mennesket kan altid overbevise sig selv om, at det, de gør, er rigtigt - det er en overlevelsesmekanisme.

Kampagneflow

TV: Teaserspot på DR1 efter sidste afsnit af Herrens Veje (fokus: stemning, action)

16. december 2018

TV: Lanceringstrailer DR1, DR2, DRK: (fokus: identifikation, genkendelighed) Lanceringstrailer DR3 (fokus: stemning, action, musik og ungt fokus)

24. december 2018

Radio: Lanceringsspot i rotation (karakterfokus) P3, P4, P1 of P7 DRTV: Teaserspot Facebook: Coverbillede DR1 Webbanner: Linker til trailerspot på DRTV

31.december 2018

DR1 Facebook + Instagram (fokus: nyt format, formateret trailer, identifikation, den brede målgruppe)

1. januar

Premiereaften Banner: Takeover linker ind til DRTV DR1 facebook: Deler artikel fra dr.dk DR1 Facebook, instagram deler formateret trailer med Nicky og Alf

6. Januar

Tv-trailer: DR1, DR2, DRK og DR3 (temaorienteret) Radiospot P3, P4, P1 of P7: (karakterfokus Anna) DR1 + DR Serier deler artikel fra dr.dk

7. januar

DR1 Facebook og instagram: Klip fra serien med fokus på Anna/genkendelighed Instagram story: Deler story med hovedkaraktererne

13. januar

Tv-trailer: DR1, DR2, DRK og DR3 (temaorienteret) Radiospots: P3, P4, P1 of P7 (temaorienteret)

14. januar

DR1 Facebook - deler artikel fra dr.dk + afsnitsspecifikt klip med DRTV henvisning

20. januar

Vedligeholdelse af serien: Memes Stories til Facebook og instagram Deler afsnitsspecifikke klip Deler artikler fra dr.dk Deler løbende artikler fra dr.dk

21. januar -og frem

Sæsonafslutning DR1 Facebook og Instagram - afsnitsspecifikt klip DR1 Facebook deler artikler fra dr.dk

10. marts

Radiospot

Radiospotsne giver lytteren en kort karakteristik af de tre hovedkarakterer og den dobbelthed/ konflikt, der ligger til grund for deres selvbedrag. Følelser og identifikation er i fokus. Vores kampagnegreb er karakterdrevne spots i lanceringsperioden. Herefter er omdrejningspunktet temaorienteret og fremhævet ét centralt vendepunkt i det enkelte afsnit.

Banner

Branding af serien på dr.dk skaber sammenhæng i kampagnen ved også at anvende formaterede tv-trailere og skaber trafik til DRTV

  • Inden premiere: Banner med link til DRTV og lang DRTV-trailer. Budskab: Premiere søndag 20.00 med CTA: Se trailer.
  • Premieredag: Takeover på dr.dk + bannere med link direkte ind til DRTV og stream 1. afsnit nu. Bannere med formateret tv trailere og ‘stream nu’ på DRTV
  • AppStore Artwork: For DRTV-app i AppStore f.eks. featured og today o.l.

So Me

I vores indhold til de digitale platforme har vi fokuseret på identifikation og engagement.
På Facebook og Instagram har vi fortalt historier om bedrag, som er genkendelige i brugernes hverdag. Vi har arbejdet ud fra tematikker om økonomi, hemmeligheder og selvbedrag.
Inspireret af ‘Bodyguard’ fra BBC fandt vi et nyt trailergreb til sociale medier, hvor vi eksperimenterede med fortællerformen og format. I bestræbelsen på at engagere en yngre målgruppe, har vi ydermere eksperimenteret med brugernes modtagelse af memes. Et greb som ikke før er brugt i DR Drama.

Coverbillede på DR1s facebookside
Lanceringsspot på Facebook og Instagram. Karakterdrevet video med Anna.
Karakterdrevet video på Facebook og Instagram med Alf og Nicky - op til afsnit 2.
Insta story: Fokus Nickys positive selvbedrag
Insta story: Fokus Annas positive selvbedrag
Insta story: Fokus Alfs positive selvbedrag
Meme til vedligehold Aktualitet, genkendelighed og tagge venligt
Meme til vedligehold Aktualitet, genkendelighed og tagge venligt
Meme til vedligehold Aktualitet, genkendelighed og tagge venligt
Meme til vedligehold Aktualitet, genkendelighed og tagge venligt
Meme til instagram

Tv-spot

Vores tv-trailers har haft fokus på at fremhæve følelser, identifikation og genkendelighed ift. seriens karakterer og tema om selvbedrag. Vi har haft de forskellige kanalers målgrupper for øje, og producerede derfor lanceringstrailers til både det brede og det yngre publikum. Op til premieren var vores fokus karakterdrevne tv-spots, mens det efter premieren var tematikkerne i serien, vi havde øje.

Play ikon
Video poster

Teaser på DR1 ved Herrens Veje afslutning

Play ikon
Video poster

Lanceringsspot på DR1- Karakterdrevet Anna

Play ikon
Video poster

Lanceringsspot DR2 og DRK - Karakterdrevet Nicky og Alf

Play ikon
Video poster

Lanceringsspot DR3 Action, musik, stemning,

Play ikon
Video poster

Spot til DRTV - Lang version - Yngre fokus 20-40

Play ikon
Video poster

Programspecifik/ tematisk afsnit 2

Play ikon
Video poster

Programspecifik/ tematisk afsnit 3