SAMLET SET Samlet Set logotype

Borgen – Riget, Magten og Æren

Løbetid

24. jan - 3.april

Team

Brandredaktør: Camilla Vestergård
Kreativ leder: Oskar Laug Jensen
SoMe-redaktør: Camilla Billehøj
Projektleder: Freja Lium
Radiospots: Emil Overgaard Germod
Kreativ producer: Line Windfeldt
Kreativ producer: Thea Hviid Ødbehr
Banner: Line Framborg Norup
Praktikant: Emma Østrup-Jeppesen

Trailers


Radio

Lanceringsspot 1 ‘Teaser’:

__________
“Hvis jeg ikke er hende, som arbejder 19 timer i døgnet som udenrigsminister, hvem fanden er jeg så?
___________

Lanceringsspot 2 ‘Præmis’:

__________
“Du er ikke statsminister længere, Birgitte.”
_________

Ovenstående radiospots var en del af lanceringen af kampagnen, og de havde til formål at sprede budskabet om den nye sæson af Borgen. I teaser-spottet er der skruet op for dramatikken, og der skabes en forventning om en spændende sæson. Præmis-spottet rammesætter fortællingens hovedfokus og løfter sløret for endnu flere spændende tematikker, som serien bahandler.


SoMe-indhold

Tidlig lancering


De er snart tilbage…
Allerede tilbage i april 2020 blev den første teaser for den nye sæson af Borgen delt. Opslaget havde til formål at skabe opmærksomhed og bevidsthed om, at en ny sæson var på vej. Opslaget skabte meget forventningsglæde hos brugerne.

Se videoen til højre.
_________________


Her er de medvirkende
I januar 2021 blev en håndfuld af de medvirkende præsenteret i en video. Videoen havde et højt engagegement.

Se videoen nedenfor.

Castet


Castbillede:

To uger før premieren på ‘Borgen – Riget, Magten og Æren’ blev dette Instagram-opslag udgivet. Opslaget har haft en rækkevidde på 250 tusind, hvilket betyder, at opslaget har klaret sig rigtig godt. Formålet med opslaget var, at gøre opmærksom på at serien var lige på trapperne og ydermere at vise castet frem. Castet består både af gamle kendinge og nye ansigter.
_________________


Tryk på pilen til højre på billedet og se hele castet.

Instagram album – Det “originale” cast

Instagram album – De “nye” i klassen


Castbilleder i forskellige formateringer:


Der blev også lavet to albums med portrætbilleder af castet. Det ene album viser det “originale” cast, og det andet album viser de “nye” i klassen. Disse albums havde til formål at skabe endnu mere opmærksomhed på seriens karakterer og desuden slå den fornyelse fast, som er sket ved inddragelsen af række nye dygtige skuespillere. De forskellige cast-opslag er desuden lavet med en bevidsthed om, at brugerne holder meget af, at der er et kendskab til de karakterer/skuespillere, som de kan glæde sig til at skulle være i selskab med.



Portrætbillederne af castet blev ydermere formateret, så de kunne fungere som stories på Instagram.
__________________



Afspil videoen til højre og se de forskellige karakterer.


Castbilleder i forskellige formateringer:

Der blev også lavet to albums med portrætbilleder af castet. Det ene album viser det “originale” cast, hvor det andet album viser de “nye” i klassen. Disse album havde til formål at skabe endnu mere opmærksomhed på seriens karakterer, og desuden

SoMe-trailer

En uge før premieren blev SoMe-traileren udgivet. Tankerne bag traileren var at udfolde seriens historie og give et indblik i den store bue i fortællingen. I traileren er der skruet op for dramatikken, og som seer får man en unik indsigt i de konflikter, som Birgitte blandt andet har med sin søn Magnus, sin chef og i virkeligheden også med sig selv. Ved at benytte suspence, have et særligt fokus på seriens hovedkarakter og samtidig præsenterer seeren for en stor del af det resterende cast, har formålet været at skabe en interesse og nysgerrighed hos seeren. Traileren har været en forventningsskaber, særligt fordi den giver så mange informationer, og håbet med dette var at få folk til at se med.

“Kan du bevare magten og stadig bevare dig selv?”

OC-indhold: Interviews med skuespillerne

Som en del af kampagnen blev der produceret en række interviews med udvalgte skuespillere fra serien. På den ene side blev der lavet interviews med skuespillere fra det “originale” cast, disse henvender sig særligt til den lidt ældre målgruppe, som holder af det velkendte og det klassiske. Hvorimod interviews med de “nye” skuespillere i højere grad henvender sig til den unge målgruppe, der holder af fornyelse. Dette OC-indhold har haft til formål at behandle forskellige tematikker, give et unikt indblik i det som er foregået bag kulisserne og samtidig skabe et endnu større kendskab til seriens karakterer, særligt for at positionere de nye karakterer. De forskellige interviews er forankeret i skuespillerens egne oplevelser og sætter fokus på deres perspektiv, som samtidig også taler ind i relevante tråde fra serien. Indholdet fungerer desuden også rigtig godt fordi, at det giver en række informationer, som man ikke får ved at se serien, og man får et særligt indblik i skuespillernes indbyrdes forhold.

Programklip

Programklip har også været en stor del af kampagnen. Disse videoer er udklip fra serien, som fortæller en historie i sig selv, og som netop har den egenskab at kunne stå alene. Videoerne har både været af underholdende karakter, men det relaterbare indhold har ligeledes været i fokus. Ønsket med disse klip har desuden været at tease for de enkelte afsnit, underholder og ikke mindst sikre en tilstedeværelse på DRs forskellige platforme.

Programklip – Første møde med svigermor

Programklip – Du scorer ikke damer med de sko

Facebook coverbillede

Et andet element i kampagnen var coverbilleder med Borgen-indhold. Nedenfor ses et af de coverbilleder, som blev postet på DR1. Dette coverbillede er særligt fordi, at det viser hvor god en modtagelse og hvor flotte anmeldelser ‘Borgen – Riget, Magten og Æren’ fik efter præmieren. Formålet med at vise anmeldelserne frem var et ønske om at tiltrække flere seere.

Versioneringer til specifikke platforme

Instagram album – Slipset

Instagram album – Artikel med Mikkel Boe

Kampagnen rummer mange forskellige formater, og der er gjort en stor indsats for at udnytte alle de muligheder, som de forskellige platforme tilbyder. Eksempelvis er en artikel med Mikkel Boe fra DR.DK formateret til et Instagram-opslag, som både indeholder billeder, video og tekst.

Der er også blevet produceret reels på Instagram. Reels har sin egen fane på Instagram og henvender sig i høj grad til den unge målgruppe, som er hyppige brugere af denne funktion. Det har derfor været et strategisk valg også at producere denne type af indhold, i håbet om at nå de unge seere.

Instagram reels

Interview med hovedforfatter Adam Price

I den sidste del af kampagneperioden, udkom denne OC-video med hovedforfatter Adam Price. Videoen er en form for opsamling, hvor Price sætter ord på sine tanker om den nye sæson. I interviewet bliver det slået fast, at ‘Borgen – Riget, Magten og Æren’ er en selvstændig og afsluttet historie, som ikke lægger op til efterfølgende sæsoner. Price teaser dog alligevel en smule, ved at udtale, at man jo ikke ved, hvad der sker i fremtiden.


Formålet med branding-banneret var at skabe et kendskab til den nye sæson af Borgen og samtidig opbygge en forventningsglæde hos seerne. Topbanneret og standard-banneret har begge fungeret som formålsbannere der skulle lede folk til seriens side på DRTV. Topbanneret lå i toppen af DR.DK på premieredagen.

Branding-banner

Topbanner

Standard-banner