SAMLET SET Samlet Set logotype

Danmarks motionsuge

Løbetid

Søndag d. 10 oktober - Søndag d. 17 oktober 2021

Målgruppe

De +15-årige

Team

Tak til kommunikationsgruppen, bestående af de tværgående redaktører, Events & Partnerskaber, DR Viden, Kommunikation & Presse, Medieforskning og Branding & Brugerrelationer

I hele 2021 har DR sat fokus på bevægelse med temaet Sammen i bevægelse. Et af initiativerne herunder var Danmarks Motionsuge i uge 41, hvor klubber, organisationer og foreninger på tværs af landet, inviterede danskerne til at prøve forskellige bevægelsesaktiviteter – helt gratis! Motionsugen kulminerede med Danmarks Hurtigste Dansefest,Skolernes Motionsdag og Kulturnatten fredag, samt kåringen af det største danske sportsnavn lørdag.  

Hele året har en kommunikationsgruppe samarbejdet om, at temaets forskellige indsatser, er nået længst muligt ud på tværs af brands og platforme. Motionsugen er et godt eksempel på den værdi og styrke, et tværfagligt samarbejde kan skabe. På trods af en kun 7 dage lang kampagneperiode og et lille budget, lykkedes det DR at engagere danskerne i bevægelse og udbrede det overordnede temakendskab.

3.1 mio. danskere har deltaget i, eller hørt om Danmarks motionsuge. Derudover har 25% af de adspurgte prøvet noget ny bevægelse. Det kan eksempelvis læses i respondentcitaterne her:


Et eksempel på, hvilken styrke et tværfagligt samarbejde kan have, er henvisningsstrategien til dr.dk/bevægelse-temasiden. Herfra har brugerne hele året kunne finde viden og inspiration til bevægelse. I motionsugen var sitet endvidere særligt vigtigt, for at kunne viderestille til danmarksmotionsuge.dk, hvor danskerne har kunnet finde bevægelsesaktiviteter i deres nærområde.

Udover en meget populært artikel på sitet (med 87.8000 besøgende), hvor brugerne kunne teste hvilken sportsgren, som passer bedst ti dem – ekstern, redaktionel omtale og kommunikation om Motionsugen – og unikke outrospots, med Jacob Riising i Det Store Bevægelseseksperiment, lykkedes det at generere ekstra meget trafik på sitet i starten af Motionsugen. Eksempler kan findes nedenfor:


Udvalgt SoMe-Indhold

Nedenfor ses et udsnit af noget af det indhold, som blev produceret og delt på tværs af DRs platforme og partnerskaber, i løbet af uge 41. Fokus lå på krydsdeling mellem brands og platforme for at sikre, at vores indhold nåede længst muligt ud og skabte kendskab til Motionsugens aktiviteter.


Billedbladet – Sammen igen: Josefine Høgh og Tina Müller er værter på nyt show

Billedbladet – Jacob Riising vender tilbage på DR: Det skal han lave nu

BT – Jacob Riising vender tilbage til DR i værtsrolle

Ekstrabladet – Nu vender han tilbage til DR