DR_2
Samlet set

Fiskebanko på DR2

Løbetid

31. maj – 6. juni 2020

Målgruppe

Temalørdag-målgruppen af nysgerrige danskere (30-50 år), der tør lade sig drive af fascination og impuls. Ikke begrænset til fiskeentusiaster – men også dem, der flirter med tanken om at fiske, eller bare er nysgerrig på lystfiskeri (eller banko!).

Team

Kreativ leder: Michael Schwanenflügel
Brandredaktør: Lotte Formenti
SoMe: Sofie Thorup Mikkelsen & Sophie Erenskjold
Kreativ producer: Michael Schwanenflügel
Radioproducer: Peter Henningsen
Webbannere: Christian Birch Andersson
Seriebillede: Louise Hemdorff Koch

Interessen for lystfiskeri er eksploderet under corona-karantænen. Forhandlerne af fiskegrej melder om en voldsom stigning i salget, især i salget til folk der skal ud at fiske for første gang. Efter mange år med dalende interesse for lystfiskeri ser det billede nu ud til at vende. Selv blandt unge i storbyens hipstermiljøer, hvor begrebet ”Streetfishing” er opstået.

Ved et Temalørdag live-event den 6. juni kl. 20-22 hyldede DR2 lystfiskeriet. Eventets motor var “fiskebanko”, som var faciliteret af Mikkel Frey Damgaard og Gordon P. Henriksen. 90 lystfiskere med hver deres nummer fra 1-90 på ryggen fiskede fra forskellige lokationer i Danmark. Når de fangede en fisk, lød et ”dong”, og nummeret på den pågældende fisker blev udtrukket. Hjemme i stuerne kunne danskerne spille med. Banko-pladerne kunne printes fra en helt enkel webside, hvor man kunne generere en randomiseret banko-plade.

Kampagnekoncept

Vi udviklede en kampagne, der kunne skabe opmærksomhed omkring og sening af eventet - men også mobilisere danskerne til selv at tage aktivt del, enten som fiskere eller bankospillere hjemme i stuerne. Med så mange målsætninger, blev det nødvendigt at udvide mediepaletten (som normalvis kun ville bestå af TV og SoMe) med radio og banner - og omhyggeligt at tilrettelægge funktionaliteten af hvert kampagneelement mod en specifik målsætning, uden at miste den tværgående kampagnesynergi. Herunder beskrives det nærmere hvordan.

Radiospot

Radiospottet kørte på P4, da programmet talte godt ind i både det fælles og det lokale, som P4 repræsenterer. Spottet skulle skabe opmærksomhed omkring programmet – og samtidig forklare konceptet. Det lagde sig op ad lanceringstraileren (se nederst), dog mindre konceptuelt, da speaken ikke kunne understøttes af billeder.

Banner

Fordi websitet var en væsentlig destination for kampagnen, blev der føjet webbannere til kampagneplanen. Bannerne havde dels til formål at skabe opmærksomhed omkring programmet – og dels at give seerne en direkte adgang til websitet, hvor de kunne læse om koncept, regler – og ikke mindst: Hente deres bankoplader. Billedet af de to værter blev brugt for at appellere til såvel DR2-seeren som fiskeentusiaster.

So Me

Som oftest aktiveres sociale medier først på dagen for visningen, når der kan linkes til programmet. Men da Fiskebanko på DR2 var et liveprogram, som endda krævede et særligt engagement og handling af seerne, blev SoMe på denne kampagne aktiveret allerede ved kampagnestart. Indsatsen bestod af en række elementer med hver deres funktionalitet: Dels nogle informative elementer, der skabte opmærksomhed og forklarede, dels af nogle engagerende elementer, der havde til formål at skabe involvering, sympati og reach – og endelig nogle påmindelseselementer, der hentede seerne ind umiddelbart før programstart.

Opmærksomhed: Lanceringstrailer på Facebook. Rækkevide: 188.257 brugere. Engagement: 14.879. Delt i flere lystfiskerforenings-grupper og interessegrupper.
Aktivering: Foreslå selv en fiskesang. Rækkevide: 120.819 brugere. Engagement: 18.600. 535 kommentarer .
Aktivering: Foreslå selv en fiskesang. Efterfølgende deling af brugernes forslag.
Opmærksomhed: Vær med! Det blir' sjovt! Rækkevide: 113.137 brugere. Engagement: 6.256.
Aktivering: Send billeder ind af din fangst. Rækkevide: 67.712 brugere. Engagement: 2.535. 78 kommentarer og billeder.
Påmindelse: Om lidt går det løs! Rækkevide: 78.764 brugere. Engagement: 3.059.
Påmindelse: Fiskebanko er i gang! Følg nummer-udtrækningen her. Rækkevide: 70.457 brugere. Engagement: 3.295.

Tv-spot

Lanceringstraileren havde til formål at skabe opmærksomhed omkring eventet, men også at forklare, hvad det i det hele taget gik ud på – hvilket ikke var entydigt ud fra overskriften – og henvise til websitet. I et trailerperspektiv (35 sek.!) en særdeles omfattende kommunikationsopgave. Løsningen blev en informationstung speak + stand-up struktureret omkring tal, der i bankostil blev “udtrukket” med grafik og dong-lyde. Billedsiden understøttede lydsiden med sjove, engagerende og forklarende tableauer.