Forstå amerikanernes valg – sammen med DR

Team

Kreativ producer: Michael Dybvad Schwanenflügel
Radioproducer: Emil Germod
Bannere: Rolf Gammelgaard, Carola Hansen, Micki Vildershøj
SoMe-redaktør: Sofie Thorup Mikkelsen
Medieplanner: Anne Druekjær
Brandredaktør: Lotte Formenti

 

Undersøgelser viser, at 80% af danskerne ikke forstår amerikanerne og kun 8% af danskerne støtter Trump. Samtidig er USAs forhold til resten af verden efter Donald Trumps valg til præsident noget af det, der ifølge en undersøgelse fra 2019 har gjort danskerne mest utrygge. Det er nemt at forfalde til den konklusion, at de amerikanere, der peger på Trump, må være idioter. Men det er naturligvis for letkøbt, og den manglende forståelse for amerikanernes valg kan føre til følelser af afmægtighed og angst, fordi vi kun kan se til fra sidelinjen, men bliver direkte berørt af konsekvenserne.

 

Vi fik til opgave at skabe en kampagne, der slog fast, at DR dækker valget både bredt og dybt: At det er på DR, du skal følge det amerikanske valg, hvis du virkelig vil forstå amerikanernes valg.

Kampagnekoncept

DRs valgdækning foregik på tværs af platforme og i mange forskellige formater. I udviklingen af kampagnen lagde vi vægt på at skabe momentum og følelsen af fylde, ved at sikre størst mulig visuel og budskabsmæssig synergi i alle kontaktpunkter.

DR Designs valgdesign, der indgik i den redaktionelle dækning, fik derfor også en fremtrædende rolle i alle kampagnens elementer, og i flow-fladen blev alle programmer med relation til valget bundet sammen vha. IPP'er, identer og "trædesten" (grafiske åbnere før programmer). Ligeledes blev designet integreret i toppen af såvel dr.dk/usavalg og på DRTV-temasiden dr.dk/drtv/usavalg, samt på al øvrig kommunikation i perioden med relation til valget.

Budskabsmæssigt blev kampagnen båret af kampagnesætningen "Forstå amerikanernes valg - sammen med DR", der gik igen på tværs.

Radiospot

Banner

På dr.dk kommunikerede vi løbende imagebudskabet “Forstå amerikanernes valg – sammen med DR” i bannere, der pegede på hhv. dr.dk/usavalg og dr.dk/drtv/usavalg.

Derudover fik kampagnen ekstra synlighed ifm. højdepunkter i perioden, fx vigtige debatter og valgdøgnet. På trods af et begrænset seerpotentiale af live-visninger af debatter kl. 3 om natten, fik budskabet om disse debatter stor eksponering, idet det effektivt underbyggede følelsen af, at DR var til stede i de afgørende momenter.

So Me

Kampagnens SoMe-spor bestod i programklip fra valgprogrammer, der var “pakket ind i” valggrafikken, for at bidrage til følelsen af en alsidig og omfattende dækning.

Se den første præsidentkandidat-debat
Amerika ifølge Gram
Amerikanske taler der ændrede verden
Amerika ifølge Gram

Tv-spot

Tre tv-trailere i kampagneperioden sikrede variation og stigende intensitet op imod valgdøgnet. I trailerne lod vi stærke nyhedsprofiler føre ordet for at understrege ambitionsniveauet for dækningen.

I flow-fladen blev alle programmer med relation til valget bundet sammen vha. IPP’er, identer og “trædesten” for at give en oplevelse af både bredde og dybde i dækningen.

Play ikon
Video poster

Trailer 1: Generel

Play ikon
Video poster

Trailer 2: Generel

Play ikon
Video poster

Trailer 3: Valgdøgnet

Play ikon
Video poster

Trædesten før valg-programmer DR1 + DR2

Play ikon
Video poster

Trædesten før valg-programmer DR1 + DR2

Play ikon
Video poster

Ident DR2: Like

Play ikon
Video poster

Ident DR2: Knoer '2020'

Play ikon
Video poster

Ident DR2: Knoer 'Vote'

Play ikon
Video poster

IPP i starten af alle programmer med relation til valget

Temasider: Dr.dk og DRTV