DR_HOER
Samlet set

Genstart: Lancering

Løbetid

23. marts til 13. april 2020

Målgruppe

Podcastlyttere, der allerede lytter eller potentielt kunne efterspørge dybdegående nyhedsformidling i et podcastformat. Elsker måske allerede ”The Daily”, ”Up First” eller ”Du lytter til Politiken”.

Team

Kreativ leder: Vibeke Bang Jensen
SoMe-projektleder: Sofie Thorup Mikkelsen
Trailerproducer: Thomas Bøgelund
Radioproducer: Emil Germod
Digital producer: Claus Ellemose Hansen
Brandredaktør: Lotte Formenti

Podcastmediet er i heftig vækst – og mange lyttere skifter i disse år flowlytningen ud med podcasts. Erfaringer fra udlandet (og i begrænset omfang også fra Danmark) viser, at der er en efterspørgsel efter podcasts som nyhedsmedie – et for DR hidtil næsten ubetrådt marked. I marts 2020 lancerede DR derfor nyhedspodcasten ”Genstart – DRs nyhedspodcast”, hvor Knud Brix i daglige afsnit bearbejder en aktuel historie i dybden, sammen med en relevant gæst. Opgaven var at skabe en kampagne til TV, radio, web og SoMe, der lancerede ”Genstart – DRs nyhedspodcast” som et nyt, stærkt, relevant og anderledes ben i DRs nyhedstilbud. Men så ramte coronakrisen…

Kampagnekoncept

Da coronakrisen ramte, blev Genstarts oprindelige sendeplan øjeblikkeligt fejet af bordet - og erstattet af én der havde vinkler på krisen som omdrejningspunkt. Men var denne undtagelsestilstand det værste eller bedste springbræt for en lancering af Genstart? Vi troede på det sidste: At coronakrisen kunne blive for Genstart-lanceringen, hvad rydningen af Ungdomshuset i sin tid var for TV 2 News-lanceringen. Pludselig kunne vi kommunikere Genstart gennem en konkret og aktuel nyhedstematik - i stedet for gennem et generelt kampagnekoncept, der skulle kunne rumme alle tematikker. Og dét på et tidspunkt, hvor danskerne i dén grad efterspurgte troværdig nyhedsformidling om og nye vinkler på corona. Ud fra et relevansperspektiv: Et ideelt fundament for en lanceringskampagne. Det tomme, uhyggeligt stille byrum blev det kommunikative afsæt.

Radiospot

I kampagnens første uge kørte dagsspecifikke radiospots, der kommunikerede det aktuelle corona-emne for den pågældende dag (hør eksempler herunder).
Derefter kørte et generelt spot, der kommunikerede stemning, formidling, production value – på linje med tv-traileren.

Banner

De stærkeste billeder fra tv-traileren blev koblet med et taktisk budskab med henvisning direkte til Genstart i DR’s radioapp.

So Me

På SoMe (P1, DR2, DR nyheder) postede vi løbende de stærkeste momenter fra aktuelle programmer med links til DR Radio. Klip der kunne engagere i forbifarten – men også vække en nysgerrighed efter at høre mere. På DR1s og DR-koncerns sider blev en SoMe-version af TV-traileren brugt til at lancere programmet.

Lanceringstrailer
Programklip 1
Programklip 2
Programklip 3

Tv-spot

I den aktuelle nyhedsformidling bombarderes vi overalt med ”breaking news” og sensationsoverskrifter. Det støjer. Det devaluerer. Det skøjter hen over. ”Genstart – DRs nyhedspodcast” er det modsatte: Den er nyhedsfortælling – med alle de nuancer og perspektiver, der er nødvendigt for faktisk at forstå – i et nærværende og roligt rum med plads og overskud. Således er den differentieret i både form og indhold fra den vante nyhedsformidling. Denne følelse ønskede vi at genskabe i kampagnen.

Da coronaen lukkede Danmark, blev stilheden og tomheden på normalt befærdede steder slående billeder på en ny og fremmed virkelighed. Roen, den høje production value og billedernes evne til at vække følelser, gjorde dem til et ideelt match med og backdrop for Genstarts unikke lydside. Vi udvalgte en række af de stærkeste sync’er fra hidtidige corona-episoder. Sync’er der både udtrykte graden af dybde og følelsen af at være fluen på væggen i Genstarts formidling.

Play ikon
Video poster

Lanceringstrailer: Genstart