DR_2
Samlet set

Nul stjerner

Løbetid

Lanceringsperiode: 18.06.2019 – 08.07.2019
Vedligeholdelse: Afsnit 2-3

Målgruppe

Kommunikationsmålgruppe 30-50 årige, med et ønske om at gå yngre og bredere end DR2s kernemålgruppe.

Team

Kreativ leder: Martin Berthelsen
Trailerproducer: Michael Schwanenflügel
SoMe-team: Sofie Thorup Mikkelsen, Oskar Laug Jensen og Amanda Hold Schultz
Radioproducer: Peter Henningsen
Digital bannerproducer: Casper Mandrup Broström
Brandredaktør: Lotte Formenti
Kunde: DR Medier (Peter Gren)

”Nul stjerner” er et anderledes rejseprogram, hvor de to eventyrere Jan Elhøj og Morten Kirckhoff opsøger rejsedestinationer, der har 0 stjerner på Tripadvisor for at efterprøve tesen om, at der bag de dårligste anmeldelser gemmer sig de største oplevelser – hvis man rejser med et åbent sind. Over fem underholdende og tankevækkende programmer besøger duoen Albanien, Georgien, Moldova, Ukraine og Kairo – altid i øjenhøjde med lokalbefolkningen og opsøgende på alt det, der er anderledes end derhjemme.

Kampagnekoncept

Kampagnen for "Nul stjerner" tog udgangspunkt i programmets egen skarpt vinklede præmis og titel: Nul stjerner. Dertil var der omfattende ressourcer og materiale til rådighed både i lyd, billeder, værter - og souvenirs! Mens det var forholdsvist ligetil at sælge programmet på humor, var det essentielt også at kommunikere den lidt mere komplekse public service- og DR2-vinklen (at nul stjerners-rejser er udviklende og horisontudvidende). Dette blev kommunikeret via et "manifest", som vi optog med værterne, og i fx "Aftenshowet" og "Danskerbingo", hvor værterne kunne få mere taletid end i reklamemedier. Kampagnens tyngde lå i aktiverende indsatser på sociale medier, der opfordrede brugerne til at dele deres egne nul stjerners-oplevelser til gengæld for lodtrækninger om souvenirs fra programmerne. På Instagram gik vi i clinch med de stereotype billeder og hashtags (#nofilter #picoftheday), som man sædvanligvis møder her. Rene reaktionsklip blev brugt taktisk til at vække nysgerrighed hos brugerne.

Kampagneflow

TV - Lanceringstrailer

17. Juni 2019

TV - Trailer med hurtige reaktionsklip fra diverse nulstjernede oplevelser

24. Juni 2019

FB + IG - Manifest: Værterne fortæller om deres måde at rejse på og opfordrer til, at danskerne finder deres eventyrlyst frem

27. Juni 2019

PR - Aftenshowet - Værterne fortæller om deres anderledes tilgang til det at rejse

27. Juni 2019

PR - P3 Dansker bingo - Værterne er i studiet til en snak om deres og lytternes vildeste rejseoplevelser

30. Juni 2019

FB+ IG - Værterne fortæller en vild rejsoplevelse og spørger brugerne om deres. Den bedste kvitteres med en flaske hjemmebrændt fra programmet

30. Juni 2019

IG Story - Med et kort over Albanien ser man værternes færd med klip fra de forskellige destinationer

30. Juni - 1. Juli 2019

FB + IG - Reaktionstraileren fra TV bliver genbrugt som CTA til premieren på dagen

1 Juli. 2019

dr.dk - Banner viser billeder fra nulstjernede oplevelser op imod billeder fra diverse almindelige turistfælder, for at vække nysgerrighed gennem kontrasten mellem to måder at rejse på

2.Juli 2019

FB + IG Det bedste klip fra premiereprogrammet trækker ind til DRTV

2. Juli 2019

TV - Trailer 3 - fastholdelse

2. Juli 2019

FB+ IG - Værterne fortæller om en madoplevelse og spørger brugerne om deres. Den bedste kvitteres med en souvenir programmet

8. Juli 2019

FB+IG det bedste fra afsnit 2 trækker ind til DRTV

9. Juli 2019

Radiospot

Kampagnens første radiospot blev brugt til at etablere konceptet og vække nysgerrighed, mens det andet spot – der gik live efter første afsnit – tog et spadestik dybere med elementer fra “manifestet” mhp. at demonstrere den drivende motivation og indignation bag konceptet.

Banner

Da “Nul stjerner” lå tilgængelig til streaming på DRTV, blev kampagnen suppleret af bannere på dr.dk. Bannerne skiftede fra femstjernede rejsemål kontra de nulstjernede destinationer, som Jan Elhøj og Morten Kirckhoff besøgte. Et enkelt banner viste programtraileren.

So Me

SoMe-kampagnen bestod af en række forskelligartet indhold til Facebook og Instagram:

Jan og Mortens rejsemanifest om danskernes rejsevaner
Konkurrencer, hvor vi udloddede Jan og Mortens nulstjernede souvenirs
De bedste programklip fra hvert afsnit
Sammenklip af værternes bedste reaktioner
Jan og Mortens bedste tips til at rejse på nulstjernede ferier
Instagram-story der følger Jan og Mortens rejse rundt på kortet i Georgien

Samlet antal publicerede posts (inkl. stories): 29
Samlet rækkevidde: 2,18 millioner
Samlet engagement 164k
Samlet antal videovisninger 813k

Nedenfor ses et udvalg af indholdet:

Rejsemanifestet FB Samlet rækkevidde: 346.338 175k visninger - 25k interaktioner - 1,4k likes - 88 delinger - 134 kommentarer Instagram Samlet rækkevidde: 7397 4.573 visninger - 126 likes - 6 kommentarer - 7 delinger - 10 gemte
Konkurrence Samlet rækkevidde: 69.705 30k visninger - 6,7k interaktioner - 198 likes - 4 delinger - 47 kommentarer
Programklip: Albanien Samlet rækkevidde: 477.940 272k visninger - 72k interaktioner - 1,9k likes - 97 delinger - 741 kommentarer
Fem (cirka) rejsetips FB Samlet rækkevidde: 199.470 101k visninger - 14k interaktioner - 495 likes - 15 delinger - 52 kommentarer Instagram Samlet rækkevidde: 7502 3691 visninger - 66 likes - 4 kommentarer - 2 delinger - 9 gemte
Instagram Story i 7 dele

Tv-spot

Play ikon
Video poster

Nul stjerner - spot 1

Play ikon
Video poster

Nul stjerner - spot 2