
Ultra smider tøjet

Løbetid
D. 25 august – og frem….
Målgruppe
9-14 årige
Team
Program redaktør: Katrine Klauman
Brandredaktør: Kitt Hofbæk
Kreativt team:
Kreativ leder: Casper Mandrup
SoMe redaktør: Melissa Vardy
YouTube redaktør: Thomas Fuglsang-Madsen
Produktionsleder: Anna Due
Seriebillede: Materiale afleveret af Warner Bros. og bearbejdet af Claus Ellemose Hansen
I Ultra smider tøjet, præsenteres børn i alderen 11-13 år for synet af en række voksne menneskers nøgne kroppe. Og så får børnene mulighed for at stille de medvirkende voksne alle de spørgsmål, de kan komme i tanker om.
Formålet er at bidrage til børns billede af, hvad en “normal” krop er – og gøre op med idealet om den perfekte krop, som der er en tendens til at vise frem på for eksempel sociale medier.
For det kan være svært at gennemskue i den moderne perfekthedskultur, der dyrkes i det offentlige rum, og med Ultra smider tøjet viser Ultra at der er mange måder at se ud på, og at alle kroppe er rigtige kroppe.
DRTV
‘Ultra smider tøjet’-programmerne har ligget på DRTV i små 5 uger og de 4 programmer har et gennemsnitlig seertal på 33.000 (26.000 til 40.000).
YouTube
‘Ultra smider tøjet’-YouTube programmerne har samlet fået 113.877 visninger og givet 4407 kliks til DRTV
UltraNyt med fokus på kroppen
108.000 unikke 101.000 unikke 88.000 unikke 82.700 unikke
So Me
Instagram:
#Ultraperfekt filter
På Instagram udkom vi med et UltraPerfekt filter #Ultraperfekt.
De unge benytter filtre på Instagram og Snapchat. Filtre som glatter huden ud, forstørrer deres øjne og ud fra en algoritme “optimerer” deres udseende. Ens for mange af filtrene er, at de giver et forkert billede af, hvordan man egentlig ser ud.
Med UltraPerfekt filteret scannes dit ansigt og du ender op med dig selv….. for du er perfekt som du er..
Mange af Ultras egne kendte greb den, og lagde deres billeder op
#UltraPerfekt filteret:
Åbnet over 20.000 gange
Taget over 8000 billeder
Men det bliver ikke bedre, når en af de store med over 300.000 følgere, helt af sig selv tager den i brug, nemlig Rasmus Brohave. 🙂
IGTV
Publicering af program-nedklip og ekstra klip
Rækkevide: 26075 Rækkevide: 29511 Rækkevide: 15482 Rækkevide: 15482
YouTube:
Ultra smider tøjet – ekstra, med Ultras egne kendte, for at øge fokus og kliks til programmerne på DRTV
Klassen vs. Akavet – Dyst i viden om penis og bryster
YouTube: 92.431 visninger
7432 kliks til DRTV
IGTV: 21.442 visninger
1575 likes
Sebastian overvejer livet som NØGEN!
YouTube: 60.409 visninger
5377 kliks til DRTV
IGTV: 20.932 visninger
2192 likes
Tv-spot
Redaktionel omtale: Ultra smider tøjet trækker overskrifter og skaber debat hele vejen til udlandet
Ultra smider tøjet har med sin anden sæson skabt heftig debat i medierne og på de sociale medier. Det er blevet mødt af både stor vrede, forargelse, ros og opbakning.


elDiario: Un programa infantil en Dinamarca muestra a los niños "los cuerpos reales": personas desnudas con sus michelines, prótesis y tatuajes (Et børneprogram i Danmark viser børn "rigtige kroppe": nøgne mennesker med deres kærlighedshåndtag, proteser og tatoveringer)
Se mere
Peter Skaarup FB: Ultra smider tøjet er for ekstremt
Se mere
Berlingske: Er Ultra smider tøjet at sammenligne med Muhammed-tegningerne?
Se mere
Berlingske: I gang med at lave skadeligt menneskezoo
Se mere
Ekstra Bladet: Dansk nøgenshow rammer mediegigant
Se mere
Soundvenue: DR ændrer programidé med minoriteter efter kritik
Se mere
BT: Ultra smider tøjet trækker overskrifter
Se mere
Kristelig Dagblad: Licensfinansieret indhold eller sund samtale?
Se mere
Jyllands posten: Ultras opgave er at være på børnenes side
Se mere
DR.dk: Dansk børneprogram om nøgenkroppe trækker overskrifter i udlandet
Se mere